Cari Jer

Saturday 19 May 2012

PRODUK DI MALAYSIA

Setiap produk yang dihasilkan oleh mana-mana pihak atau organisasi perlu mempunyai ciri-ciri keselamatan bagi memastikan produk yang dihasilkan selamat untuk digunakan dan tidak memberi kesan yang memudaratkan kepada pengguna.

Namun bagaimana pula dengan produk  keluaran di Malaysia?Adakah setiap produk yang dihasilkan dan dipasarkan di pasaran mempunyai ciri-ciri keselamatan untuk menjamin produk keluaran mereka selamat digunakan?Bagaimana pulak dengan pihak atau badan yang akan bertanggungjawab sekiranya produk yang dipasarkan tidak mempunyai ciri-ciri keselamatan yang akan memudaratkan pengguna?

Sebagai pengguna produk di Malaysia, adakah anda mengetahui tentang Peranan Badan atau Agensi yang terdapat di Malaysia??Misalnya, Persatuan Pengguna seperti Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia ataupun Federal of Malaysian Consumers Unions(FOMCA).

FOMCA merupakan gabungan persatuan pengguna daripada tiap-tiap  negeri di Malaysia,kecuali Persatuan Pengguna Pulau Pinang  (CAP).

FOMCA ditubuhkan untuk memberi nasihat dan bimbingan kepada pengguna.Ramai pengguna tidak sedar akan hak mereka untuk menuntut ganti rugi atau mengemukakan aduan terhadap pengeluar atau peniaga yang telah menipu mereka  semasa menjalankan perniagaan. Oleh itu,FOMCA ditubuhkan untuk memperjuangkan hak-hak pengguna terutama hak mendapat ganti rugi dan perlindungan.Selain itu,FOMCA juga menyebarkan maklumat kepenggunaan kepada pengguna dan mengadakan kempen serta seminar.

Jika pengguna mendapati diri mereka ditipu oleh peniaga,mereka boleh membuat aduan kepada FOMCA kerana pihak FOMCA akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak tertentu bagi pihak pengguna dan menyediakan khidmat nasihat guaman untuk pengguna.Pihak FOMCA juga akan menerima aduan dan menyiasat sebarang kes penyelewengan dan penipuan yang dilakukan oleh pihak tersebut.




No comments:

Post a Comment