Cari Jer

Saturday 19 May 2012



ISU KESELAMATAN PRODUK PENGGUNA DI MALAYSIA

Sejak tahun 2006, penduduk di Malaysia telah menyaksikan pelbagai skandal keselamatan produk pengguna di Malaysia dan antarabangsa bermula dengan keracunan makanan di sekolah sehinggalah pencemaran mentega kacang dengan bakteria Salmonella pada tahun ini, 2009. Sejak krisis keselamatan alat permainan kanak-kanak pada tahun 2007, Amerika Syarikat, Kanada dan Kesatuan Eropah telah mengambil langkah-langkah memperbaiki lagi peraturan keselamatan produk di negara masing-masing.

Tindakan yang paling ketara adalah Akta Penambahbaikan Keselamatan Produk Pengguna Amerika Syarikat (atau US Consumer Product Safety Improvement Act). Deretan skandal keselamatan makanan baru-baru ini telah mendesak tinjauan semula dan penambahbaikan tugas dan tanggungjawab badan Pentadbiran Makanan dan Dadah (Food and Drug Administration – FDA) Amerika Syarikat, dari segi undang-undang dan peruntukan kewangan.

FDA telah dikritik oleh pengguna dan industri di Amerika Syarikat ke atas pencemaran bekalan mentega kacang daripada Peanut Corporation of America (PCA) akhir tahun 2008 dan awal tahun 2009. Laporan menyatakan bahawa FDA tidak meningkatkan kekerapan pemeriksaan ke atas kilang PCA walaupun kunjungan pada tahun 2007 menunjukkan bukti pencemaran bakteria Salmonella pada masa itu. 

Undang-undang di bawah FDA dan hasil kajian FDA pula kerap dirujuk oleh agensi-agensi yang berkenaan di Malaysia, terutamanya Bahagian Kawalan Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKKM) dan Badan Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK). 

Selepas pelbagai masalah keselamatan makanan beberapa tahun kebelakangan ini, Amerika Syarikat, China dan Kesatuan Eropah (pengeksport dan pengimport) telah meninjau dan mengetatkan lagi peraturan berkaitan keselamatan makanan.

No comments:

Post a Comment