Cari Jer

Saturday 19 May 2012

KESELAMATAN PRODUK YANG DIPASARKAN



Para pengguna sekalian, adakah anda yakin terhadap produk yang anda sedang gunakan?Pernahkah anda melihat bahan-bahan yang terdapat pada bahagian label produk?terutamanya pada produk kecantikan yang sedang anda gunakan?

Pernahkah anda melihat atau mendengar  Hidrokuinon?  
Hidrokuinon merupakan satu bahan peluntur digunakan dalam industri fotografi, getah dan agen aktif melunturkan warna rambut.

Walaupun diharamkan , tetapi masih ada sesetengah pengeluar yang menghasilkan produk dengan menggunakan bahan aktif berbahaya seperti monobenzil dan monometil hidrokuinon, raksa, asid askorbik dan peroksida untuk membolehkan pengguna melihat kesan cepat seperti apa yang diimpikan.

Hidrokuinon atau raksa, bertindak dengan cara yang sama. Pada peringkat awal penggunaan, kulit akan menjadi cerah manakala parut dan pigmentasi hilang kerana hidrokuinon dan raksa menghalang penghasilan melanin.

Seperkara yang perlu diingat, lebih cepat sesuatu produk itu mampu mencerahkan kulit anda, bermakna kepekatan bahan pemutih dalam produk itu lebih tinggi.

Melihat kesan diharapkan, ramai wanita menganggap ia produk baik dan terus menggunakannya bagi mengekalkan kecantikan yang baru dimiliki. Hidrokuinon atau raksa yang disapu pada kulit akan bertindak balas dengan sinar ultraviolet (UV) dan berlakulah proses pengoksidaan semula.

Adakah anda mengetahui proses pengoksidaan ini? Pernahkah anda menghiris sebiji epal dan biarkan ia seketika?Kemudian anda akan melihat epal yang dibiarkan itu akan bertukar menjadi coklat. Begitulah proses pengoksidaan ini berlaku.

Proses pengoksidaan semula menghasilkan lebih banyak pigmentasi dan mempercepatkan penuaan. Warna kulit akan menjadi tidak sekata dan terdapat kesan tompok hitam. Untuk membetulkan semula keadaan ini, lebih banyak hidrokuinon diperlukan dan proses sama akan berulang.

Pada masa sama, penghasilan melanin akan terhenti. 

Ketiadaan melanin bermakna kulit hilang daya
 perlindungannya dan sangat lemah. Ia sangat sensitif pada 
cahaya matahari dan lebih mudah mendapat kanser kulit

No comments:

Post a Comment